Logo Gminy Wielichowo

Sala do zajęć rewalidacyjnych w Szkole im. Polskich Noblistów w Wielichowie

Ocena 0/5

Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Wielichowie nie tylko idzie z duchem czasu, ale dba również o uczniów ze specjalnymi potrzebami. W ciągu ostatnich dwóch lat szkoła zaadaptowała dużą salę i przystosowała ją do zajęć rewalidacyjnych.  Pomieszczenie to jest również miejscem strefy wypoczynku i wyciszenia. Sala jest dość przestronna, co daje poczucie swobodnego poruszania się po niej. Jest miejscem, w którym uczniowie chętnie przebywają i nie chcą go opuszczać. Kolory ścian i umeblowania są neutralne, dobrane tak, by wyciszały i uspokajały. W sali znajdują się m.in. SNOEZELEN wyodrębniona, bo oddzielona czterema płytami Sala Doświadczania Świata, w której można znaleźć zestaw światłowodowy, generator baniek oraz lustra zamontowane na trzech ścianach. Pomieszczenie to służy celowi terapeutycznemu. Korzystają z niego głównie młodsi uczniowie z lekką niepełnosprawnością, niedowidzeniem, autyzmem, zaburzeniem integracji sensorycznej, niepełnosprawnością sprzężoną związaną z zaburzeniem zmysłów oraz sfery poznawczej, czy komunikacyjnej. SDŚ służy nawiązaniu komunikacji, harmonizowaniu działania zmysłów poprzez stymulację polisensoryczną. Wyzwala aktywność własną uczniów, którzy znajdując w niej odprężają się zapominając o trudnościach szkolnych. Skupiając się na własnych doznaniach uczniowie stają się zrelaksowani, a przez co bardziej kontaktowi i otwarci, co pozwala z nimi skuteczniej pracować.

W ubiegłym roku szkolnym placówka doposażyła salkę w huśtawkę na platformie oraz hamak terapeutyczny lniany. Ze sprzętu tego korzystają głównie uczniowie z  zaburzeniami  sensoryki. Huśtawki  zapewniają różnorodne sensoryczne doznania i  bodźce i korzystnie wpływają na integrację zmysłów. Wzmacniają mięśnie, poprawiają utrzymanie równowagi ciała, wzmacniają jego świadomość przestrzenną. Poza tym huśtanie działa odprężająco i daje poczucie wolności.  W sali znajduje się również tunel sensoryczny oraz mata do zawijania ciała przeznaczone głównie do dzieci, które mają zapotrzebowanie na bodźce czucia głębokiego oraz niedowrażliwość dotykową. Ten sprzęt ma również zastosowanie w przypadku wyciszenia i uspokojenia dziecka pobudzonego. Na środku sali mieści się drewniana ścieżka oraz dywan sensoryczny, który składa się z puzzli wykonanych z pianki pokrytych zróżnicowanym materiałem i fakturą. Na dywanie uczniowie mogą się wygodnie położyć wykorzystując pod głowę miękkie poduszki. Dotykanie poszczególnych puzzli dłońmi oraz stopami oddziaływuje na zmysł dotyku oraz wzroku. Do rozwoju motoryki dużej i zmysłu równowagi wykorzystuje się jeździki, którymi uczniowie przemieszczają się po sali w pozycji leżącej lub siedzącej odpychając się rękoma lub nogami. W sali na jednej ze ścian umieszczony jest podświetlany  ledami tunel nieskończonści,  na który składają figury geometryczne. Sprzęt ma zastosowanie edukacyjne, gdyż pokazuje figury jako twór dynamiczny. To także dekoracja świetlna, która zaciekawia swoim magicznym wyglądem.

Uczniowie korzystają również z tablicy manipulacyjno-sensorycznej mającej zastosowanie w rozwijaniu małej motoryki rąk. Uczą się sznurowania, poznają różne rodzaje zamknięć oraz ich obsługi. Manipulując przymocowanymi przedmiotami rozwijają swoją ciekawość, integrują zmysły słuchu, dotyku i wzroku.

W pracy z uczniami nauczyciele, pedagog oraz psycholog wykorzystują muzykoterapię oraz aromoterapię. Jeśli chodzi o muzykę to stosuje się relaksacyjną, mającą na celu wyciszać oraz uspakajać i relaksować. Takie samo działanie mają rozpylane w dyfuzorze olejki eteryczne. Często uczniowie dobierają je w zależności od preferencji węchowych. Ich zapach ma niejednokrotnie dodatkowe działania prozdrowotne, które wpływają na OUN. W sali nie zabrakło również lustra, które pomaga w ćwiczeniach budujących samoświadomość ucznia oraz nazywaniu emocji i odczytywaniu ich. Przy okrągłym stole uczniowie mogą wygodnie uzupełniać karty pracy lub grać w gry karciane, czy planszowe. Gdy mają ochotę odpocząć siadają na wygodnej  sako-pufie dopasowującej się do obranej pozycji ciała. Sala wyposażona jest również w podświetlany dywan oraz mini projektor, który pozwala wyświetlać obraz na suficie poprzez emisje światła wydobywającego się przez wybrany wzór umieszczony na kloszu. W pomieszczeniu znajduję się również sporo mniejszego sprzętu terapeutycznego, wykorzystywanego podczas wizyt domowych u uczniów realizujących zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze.

Sala jest miejscem odpoczynku również dla pozostałych uczniów. Można w niej wyciszyć się, odpocząć od szkolnego zgiełku, odszukać harmonii, pobudzić wyobraźnię, uporządkować myśli, zregenerować siły. Pomieszczenie to jest też wolne od mediów, co pozwala na uzyskanie dobrostanu psychiczno-fizycznego.

Galeria zdjęć

20241017_083738 20241017_084139 20241017_085115 20241017_085127 20241017_085333 20241017_085433 20241017_085543 20241017_085727 20241017_083306 20241017_083341 20241017_083544 20241017_083632
powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Dodaj komentarz

Spodobała Ci się informacja? Zostaw nam swoją opinię
- to dla Ciebie staramy się być najlepsi, a Twoje zdanie bardzo nam w tym pomoże!
Twoja ocena
Ocena (0/5)

Pozostałe
aktualności